כאבים בקרסול ובכף הרגל

הקרסול וכף הרגל מעורבים בכל פעם שאנו דורכים על הרגל. לכן הם מעורבים כמעט בכל ענפי הספורט הקיימים. ישנם ענפים בהם העומס הוא גדול משמעותית. כגון כדורגל, כדורסל, כדורעף, ריצה, התעמלות ועוד. פגיעות סביב הקרסול וכף הרגל הן מהפגיעות הנפוצות ביותר בקרב ספורטאים ובקרב מטופלים אורתופדיים. אין כמעט ספורטאי שלא "סובב את הקרסול" לפחות פעם אחת בחייו הספורטיביים. מרבית פגיעות הקרסול וכף הרגל מטופלות שמרנית. הטיפול כולל מנוחה, קומפרסים קרים ונוגדי כאב בשילוב טיפולי פיזיותרפיה או הזרקות למפרק הקרסול. לעיתים החלפת הנעל או הוספת מדרסים מספיקים כדי לחזור לפעילות ספורטיבית או ריגלה. עם זאת לעיתים הפגיעה משמעותית או מורכבת יותר ואז יש צורך בהערכת אורתופד מומחה. 

 

האנטומיה של הקרסול וכף הרגל

אנטומיה של קרסול וכף הרגל
אנטומיה של קרסול וכף הרגל

 

כללי

הקרסול וכף הרגל נושאים את כל משקל גופנו בכל צעד. כפות הרגליים מספקות משטח דריכה יציב לתנועות אותן אנו רוצים לבצע. הקרסוליים מעבירות את האנרגיה מהקרקע המאוזנת אל הגוף הניצב בזווית 90 מעלות לה. 

פגיעות שונות בקרסול ובכף הרגל משנות את הביומכניקה של ההליכה והריצה התקינה ועשויות לגרום כאבים ולהוריד את היכולת התפקודית.

מבנה גרמי

הקרסול מורכב משלושה מפרקים. המפרק בין עצם השוק לעצם השוקית (טיביה לפיבולה), המפרק בין עצם הטיביה לטאלוס והמפרק בין עצם הפיבולה לטאלוס. קצות העצמות של הטיביה והפיבולה נקראות פטישונים – המדיאלי והלטרלי. עצם הטאלוס המצויה במרכז מפרק הקרסול יוצרת מפרק עם הקרסול, עם עצם העקב – קלקנאוס – מתחתיה, ועם עצם גדולה נוספת במרכז כף הרגל – הנביקולה. עצם העקב יוצרת מפרק עם הטאלוס, ועם עצם גדולה נוספת במרכז כף הרגל – הקובואיד. במרכז כף הרגל ישנן שלוש עצמות נוספות  – הקוניפורמים, המהוות בסיס לעצמות המסרקים – שמהוות את הבסיס לאצבעות הרגלים. 

שרירים

השרירים העיקריים המפעילים את הקרסול וכף הרגל מתחילים בגובה השוק. הגידים נשלחים ונאחזים בכף הרגל. בחלק הקדמי ישנם הגידים המיישרים האחראיים אל הרמת כף הרגל והבהונות. בחלק החיצוני ישנם הגידים הפרונאליים האחריים למשיכת כף הרגל לצד החיצוני. בצד הפנימי קיימים שרירי התאומים והסולאוס שמהווים את מקור גיד האכילס – שנאחז בחלק האחורי של עצם העקב. שרירי השוק העמוקים עוברים בצד הפנימי של הקרסול ואחראיים להורדת כף הרגל כלפי מטה (פוינט) יחד עם האכילס, ולמשיכת כף הרגל לצד הפנימי לכיוון מרכז הגוף. 

רצועות

הקרסול מיוצב על ידי רצועות בצד החיצוני – לטרלי, והפנימי  – מדיאלי. הרצועות בצד הלטרלי נחשבות המייצבות החשובות יותר של הקרסול ומייצבות גם בחלק הקדמי וגם בחלק האחורי. החשובה בהן היא קדמית לקרסול ונקראת ATFL. בצד הפנימי מיוצב הקרסול על ידי קומפלקס רצועות הקרוי דלטואיד. ישנן רצועות נוספות המייצבות את מפרקי מרכז כף הרגל והאצבעות. מרבית הרצועות הנן בחלק הסולייתי של כף הרגל. אלה רצועות קצרות וחזקות מאוד . 

הפסיה הפלנטרית

בחלק התחתון של כף הרגל קיימת רקמה חזקה שנקראת הפלנטר פסיה. מוצאה מקצה עצם העקב והיא מתחברת לאזור ראשי המסרקים. הפסיה משמשת כ"מיתר" בקשת האורכית של כף הרגל ומסייעת לשפר את העברת האנרגיה בהליכה.